Јас сум ѝ велам без да го подигнам гласот да ме чуе и влегувам во кујната. Таа лежи. Настината.
„Балканска книга на умрените“
од Мето Јовановски
(1992)
Ќе се посрамам со свеска. Ќе испадне дека толку години само сум ѝ се топорел и сега кога дојде времето мене не ми станува.
„Балканска книга на умрените“
од Мето Јовановски
(1992)
Што ќе си помисли пак таа? Дека сум ѝ го украла?
„Вител во Витлеем“
од Марта Маркоска
(2010)
Или, зарем ако немало ништо, ќе ме прегрнеше тогаш, во фискултурната сала, под разбојот (макар и од бес да ме прегрнала); зарем ќе се согласеше да стоиме така пред сите, пред целиот клас, два долги мига, бескрајни секунди, лице во лице (носевите речиси ни се допираа); и зарем ќе ѝ речеше на својата најдобра другарка (која беше, за среќа и моја другарка, и како што бидува обично во тие младешки години – беше поштар меѓу нас двајцата), зарем, значи ќе ѝ речеше дека песната од први клас сѐ уште ја чува, и дека не прочитала ништо поубаво до сега од таа песна, ама дека не може да се согласи дека девојката опишана во песната е таа, оти таа, Луција, е лоша, грда, недостојна за таа песна; и зарем ќе ѝ речеше на таа девојка дека ја загрижува тоа што од првиот ден во првиот клас веќе не сум ѝ напишал песна, и дека не знае зошто е тоа така?
„Папокот на светот“
од Венко Андоновски
(2000)
Мајка му, питома жена, ме чуваше како да сум ѝ син; од кај неа одевме во град или скитавме по блиската пруга во предградието и мечтаевме за жени, пари и патувања.
„Папокот на светот“
од Венко Андоновски
(2000)
Жената се насмевна и рече: „Вашата Луција? Што сте ѝ вие на Луција?“ „Другар“, реков, „ништо не сум ѝ“.
„Папокот на светот“
од Венко Андоновски
(2000)
Дека во тие три месеци не смее да се гледа, ниту да разговара со мене; и дека во тие три месеци треба да состави комплетно досие за сите досегашни контакти со мене и да им достави сѐ што до сега во писмена форма сум ѝ предал.
„Папокот на светот“
од Венко Андоновски
(2000)
Ништо не му реков на Земанек за онаа вечер; му реков само дека сум ја видел Луција со тетка ѝ на корзото, и дека не сум ѝ пристапил; тој рече дека умно сум сторил, оти сум бил сѐ уште неистрезнет и непресметлив.
„Папокот на светот“
од Венко Андоновски
(2000)
И јас почнав да измислувам: дека Луција дошла на мој повик; дека јас сум знаел дека ѝ е забрането да се гледа со мене, но сепак сум ја повикал; дека таа не се противела, дека со мене пиела вино и пушела цигари; дека самата ја соблекла кошулата, дека на месечината блеснале нејзините гради, како кај кучка (токму така реков, за да го излудам Фисот, кој, очигледно добро ги познаваше нејзините гради), дека јас сум ја одбил, а дека таа ми се заканувала дека ќе ме убијат од Партијата, затоа што ја одбивам; дека потем таа го слекла здолништето (ќелата на Фисот црвенееше сѐ повеќе и повеќе; жилата на вратот му се наду и мислев дека ќе пукне, дека кап срчева ќе го удри), дека потем јас сум ѝ ги слекол гаќичките, дека сум ѝ ги раширил нозете, дека таа ме молела да влезам во неа, и дека конечно, сум ја завршил работата, само заради сочувување на здравиот народен дух, и дека сум ја исчукал машки, по што таа долго ме бакнувала и ме галела на кејот.
„Папокот на светот“
од Венко Андоновски
(2000)
А веднаш ќе додадам дека не сум баш таков каков што настојував да се претставам.
„Синот“
од Србо Ивановски
(2006)
И, ќе признаам, точно е дека на таа твоја Таша никогаш не сум ѝ се приближил поблизу од едно метро за да ми праќа онакви ишарети.
„Синот“
од Србо Ивановски
(2006)
Многу ја сакам, но никогаш не сум ѝ го рекол тоа.
„Маслинови гранчиња“
од Глигор Поповски
(1999)
За некои биографски детали изнесени овде, должник сум ѝ на Ненси Дефенбах, која го истражуваше животот и опусот на Марија Мартинс неколку години пред тоа, и ми овозможи да ја консултирам хронологијата што таа ја подготви.
„МАРГИНА бр. 4-5“
(1994)
Промената во стилот на Мартинс може да се демонстрира со споредба на трите нејзини скулптури сочувани во колекцијата на Museum of Moderna Art, New York: “Christ”, (1941) е скоро 2 метра висока фигура изработено во едноделно парче дрво, а The impossible, The road, The shadow, Too long i Too narow (1946), се бронзени скулптури јасно инспирирани од мистиката и се во инхерентно надреалистички стил (за репродукции види во: Painting and S2culpture in Modern Art, на Alfred H. Bar, 1977, стр.313).
„МАРГИНА бр. 4-5“
(1994)
Но, исто така, ме побудуваа и шокот и разочараноста поради тоа што револуционерното движење на сексуалното ослободување и на политичкото бунтовништво слегнале и станале помирлив, во суштина конзервативен облик на идентитетска политика што не се стреми толку да го смени светот колку што сака да си заграби поголемо парче од него.
„Како да се биде геј“
од Дејвид Халперин
(2019)
Отворената и експлицитна машка геј-култура што ја создало геј-ослободувањето досега не успеала да ја надмине и да ја замени машката геј-поткултура, која се темели врз геј-идентификацијата со негеј-облиците, ниту да ја замени со оригинална машка геј-култура втемелена врз премрежињата на геј-идентитетот.
„Како да се биде геј“
од Дејвид Халперин
(2019)
Силата што го придвижува голем дел од творештвото на геј-културата, сепак, потекнува помалку од геј-суштествувањето отколку од геј-желбата.
„Како да се биде геј“
од Дејвид Халперин
(2019)
Дали тоа јас, инсистирајќи на опстојната релевантност, моќ и, навистина, мудрост на голем дел од традиционална машка геј-поткултура, сум ги изневерил револуционерните дострели на геј-ослободувањето, сум го отфрлил новиот геј-идентитет што го создала и сум ѝ свртил грб на нејзините цели за општествена и индивидуална преобразба, сосе нејзините оригинални културни творби?
„Како да се биде геј“
од Дејвид Халперин
(2019)
Се разбира, некои гејови и луѓе што им се благонаклонети реагираа со поддршка и со ентузијазам, но многумина други приговараа дека сум бил непромислен и провокативен, дека сум ги ставал геј- мажите на лош глас, сум продавал стереотипи со тоа што сум имплицирал дека геј- мажите се различни од стрејт- мажите, дека сум ја изнесувал лудата идеја дека постои нешто што се вика геј- култура и дека е различна од стрејт- културата, дека сум ја потврдувал хомофопската претстава дека геј- мажите „врбуваат“ стрејт- мажи да се впуштат во „геј- стилот на живеење“ или дека сум ѝ давал на верската десница оружје со кое ќе удри по нас, а со тоа сум ја загрозувал борбата за граѓанските права на лезбејките и на гејовите.
„Како да се биде геј“
од Дејвид Халперин
(2019)
Па, тогаш, дали сум напишал реакционерна книга?
„Како да се биде геј“
од Дејвид Халперин
(2019)
Ме држеше за рака некое време, а потоа зениците ѝ се превртеа, закркоре, устата ѝ фати пена.
„Сестрата на Сигмунд Фројд“
од Гоце Смилевски
(2010)
Кога слушнав како некој за прв и последен пат во мојот живот ми вели “мамо”, времињата се преклопија – некогаш нејзината мајка во неа ја гледала својата мајка а за мене мислела дека сум ќерка ѝ Амалија, сега мојата мајка мислеше дека сум ѝ мајка.
„Сестрата на Сигмунд Фројд“
од Гоце Смилевски
(2010)
Заборавила што сум ѝ сторил и што таа сакала да ми стори. Умеам и да ѝ се измолзам меѓу прстите.
„Захариј и други раскази“
од Михаил Ренџов
(2004)
А кога би знаеле дека, еве, цел месец, од првиот час, сум ѝ мајка, сето тоа би се попрскало со луга.
„Антица“
од Ристо Крле
(1940)
РИСТАЌИ: Така си е, ама јас сум ѝ вујко, мене ме боли...
„Антица“
од Ристо Крле
(1940)
Јас сум ѝ вујко! А како што нема татко и татко!
„Антица“
од Ристо Крле
(1940)
По моето броење веќе требаше да е отелена, ама, еве, уште не е. Сигурно сум ѝ ги згрешила месеците. Еден ум е.
„Пиреј“
од Петре М. Андреевски
(1983)
А колкупати со гола рака сум ѝ го бришела носето и сум ја бришела и од други ѓубренца.
„Пиреј“
од Петре М. Андреевски
(1983)
И јас морам да бидам тука. Јас сум ѝ золва и свекрва. На сѐ ја подучувам.
„Пиреј“
од Петре М. Андреевски
(1983)
„- Какво прашање“ рамнодушно одговори младиот Англичанец. „Мајка ми е убава, дотерана, цврста како челик. Што да ви кажам уште? Кога излегувам со неа, мислат дека сум ѝ помлад брат.“
„Црни овци“
од Катица Ќулавкова
(2012)
Единствено уште во приказните на некои народи ги среќаваме оние суштества полни со млеко и солзи чиешто дете со гордост...
„Црни овци“
од Катица Ќулавкова
(2012)
За ова веднаш потоа ѝ раскажав на Добрила а таа на шефот Кузе.
„Три жени во три слики“
од Ленче Милошевска
(2000)
Јас лично многу сум ѝ благодарна.
„Три жени во три слики“
од Ленче Милошевска
(2000)
Тој ме повика и ме искара, зашто јас сум ѝ дала цела чашав вода да се напие.
„Три жени во три слики“
од Ленче Милошевска
(2000)
Долго потоа, додека таа плачеше на моите гради, молчев, убеден дека сум ѝ кажал сè.
„Полицајка в кревет“
од Веле Смилевски
(2012)
„Ти реков и тогаш, таа сега е во молитва и не смее никого да гледа.“ „Мене мора. Јас сум ѝ маж.“
„Вежби за Ибн Пајко“
од Оливера Николова
(2007)
- Оф, леле, јас сирота - мигот бил лажовен - Ѕвезда ја нема... а јас сум го пречекала - како што сум ѝ ветила.
„Молика пелистерска“
од Бистрица Миркуловска
(2014)
И дење и ноќе се молев Богородице Мајчице да ме крепи - Господ да ме поживее колку тебе да те пречекам - како што сум ѝ ветила на Ѕвезда моја... да не ја одминеш нејзината светлина... се молев... се молев... и еве - сум те дочекала... и те доведов до местото кајшто те чека... да се здружите - дорече задишана мајка Трајаница.
„Молика пелистерска“
од Бистрица Миркуловска
(2014)
Огненчо - ме викаше мајка намилост, зашто сум ѝ бил најмалото, петто чедо.
„Молика пелистерска“
од Бистрица Миркуловска
(2014)
„Сега, откако ми исчезнаа најстарите синови, јас сум ѝ уште попотребна на мојава куќа.
„Ервехе“
од Луан Старова
(2006)
Кого ќе сум го означил виновник, неа или себеси?
„Летот на Загорка Пеперутката“
од Србо Ивановски
(2005)
Дали ќе сум ѝ простел штом ќе ја пронајдев и тоа по првиот изговорен збор?
„Летот на Загорка Пеперутката“
од Србо Ивановски
(2005)
(Дозволете ми малку и јас да се насмеам. Иако не му е ни времето, ни часот. Што да правам кога сум ѝ длабок почитувач на сентенцата: смеењето ќе го спаси човештвото!)
„Желките од рајската градина“
од Србо Ивановски
(2010)
„Се обидувам така, да ја припитомам. Изгледа бесна одеднаш!
„МАРГИНА бр. 21“
(1995)
Рацете ми се подуени од толку што сум ѝ се закачил за г’зовите.
„МАРГИНА бр. 21“
(1995)
Ја гледам во белината на фенерот!... во ношница... целата исправена!... со косата што лебди... останувам јас, со стапот исправен... ѝ велам: „Врати се?
„МАРГИНА бр. 21“
(1995)
И притоа ме гледа како да сум ѝ свекор, а не најдобар пријател.
„Човекот со четири часовници“
од Александар Прокопиев
(2003)
Да сум ѝ ја видела новата долна облека.
„Жената на белогардеецот“
од Србо Ивановски
(2001)
И велам: „Спастри се Рајно, не туку покажувај ги дебелите меса. Не соблазнувај го Семјона“.
„Жената на белогардеецот“
од Србо Ивановски
(2001)
И дали само јас сум таа, праведната?
„Жената на белогардеецот“
од Србо Ивановски
(2001)
Ја карам, ја советувам, а потоа си велам: Зошто сум ѝ толку озабена?
„Жената на белогардеецот“
од Србо Ивановски
(2001)
Такви сте вие! Кога сте на зорт, — дај, помагај, чорбаџи Теодосе, а после за враќањето, тој крив, фрлај дрвја и камења... на чорбаџи Теодос, треси черги над него...
„Чорбаџи Теодос“
од Васил Иљоски
(1937)
ТЕОДОС: Море, за дуќанот... Јас сум ѝ крив што мажот ѝ не го исплатил борчот.
„Чорбаџи Теодос“
од Васил Иљоски
(1937)
На сиот глас на одморите им расправаат на децата како јас на Бала, ќерка му на соседот Лешо, сум ѝ купил некни на панаѓурот огледалце.
„Прва љубов“
од Јован Стрезовски
(1992)
Би можеле засекогаш да ги затвориме носот и устата, да го наполниме стомакот и среде гради да избушиме една дупка за воздух, кадешто, впрочем и е местото...
„МАРГИНА бр. 11-12“
(1995)
Јас го вадам „скакулецот“ и отсекувам едно големо парче од газот, таа дигна врева, како божем за тоа сум ѝ дал малку пари, а јас ѝ го растурам мозокот. Тогаш ја фукам од чисто зезање”.
„МАРГИНА бр. 11-12“
(1995)
- Супер! - на Бистра одеднаш ѝ се измени лицето.
„Чкртки“
од Румена Бужаровска
(2007)
Замолчев. Бистра исто така молчеше, како да не сум ѝ кажала ништо за лулашките.
„Чкртки“
од Румена Бужаровска
(2007)
Секогаш сум ѝ завидувал на мајка ми кога одела на пат со воз.
„Јас - момчето молња“
од Јагода Михајловска Георгиева
(1989)
Во исто време Бреза се втурна внатре среќна што сум ѝ отворил.
„Јас - момчето молња“
од Јагода Михајловска Георгиева
(1989)
Понекогаш кога ќе претерам, ме казнува, но јас и тогаш кога сум ѝ лут - бескрајно ја сакам“.
„Јас - момчето молња“
од Јагода Михајловска Георгиева
(1989)
Јас неа ја наговорив да му пише нему и да му рече оти божем јас сум ѝ на умирање.
„Продавница за љубопитните“
од Мето Јовановски
(2003)
Јас сум ѝ првото живо дете на мајка.
„Небеска Тимјановна“
од Петре М. Андреевски
(1988)
Нели се вели дека не постојат тајни меѓу најверните другари и дека со нив се дели и добро и зло?
„Игбал, мојата тајна“
од Јагода Михајловска Георгиева
(2000)
Си префрлав себеси: каква најдобра другарка сум ѝ јас на Ивана кога од неа сум ја скрила мојата најважна тајна?
„Игбал, мојата тајна“
од Јагода Михајловска Георгиева
(2000)